Amazon Sponsord products, Alles wat je moet weten.

Amazon Sponsored Product Ads (SPA's) is een van de meest effectieve manieren om de conversie en de vindbaarheid van jouw producten te verhogen via adverteren op Amazon. Naarmate meer verkopers Amazon betreden, zal de concurrentie de komende jaren waarschijnlijk drastisch toenemen. Als je nu leert hoe je de ins-and-outs van Sponsored Product Ads moet toepassen, zul je je concurrenten ruimschoots voor zijn.

In feite heeft Amazon veel succesverhalen over klanten Sponsored ads gebruiken om hun bedrijf op te schalen: Sponsord products zijn goed voor het merendeel van Amazon’s advertentie-inkomsten. Maar liefst 88 procent van Amazon’s advertentie inkomsten zijn te danken aan Sponsored products. (Bron: Merkle)

Zoals je kunt zien zijn Sponsored Products van groot belang indien je kiest voor Adverteren op Amazon. In dit artikel bespreken we de volgende zaken om je zoveel mogelijk op weg te helpen:

  1. Wat zijn sponsord products op Amazon?
  2. Hoe je zet je een Sponsored Product Ads campagne op
  3. Het verschil tussen automatische en handmatige campagnes op Amazon
  4. Hoe wij van Adverteren-op-amazon.nl jou kunnen helpen om het meeste uit je SPA’s te halen.


Wat zijn Sponsord products op Amazon?
Sponsord products zijn PPC-advertenties van Amazon die de verkoop en de zichtbaarheid van je gewenste productlijst bevorderen.

De redenen waarom Sponsored Product Ads zo geweldig zijn voor Amazon PPC:

  • Gesponsorde productadvertenties zijn de populairste soort advertenties voor Amazon PPC.
  • Ze zijn essentieel voor het klanttraject van de koper, omdat ze op bijna elke pagina terugkomen.
  • Gesponsorde productadvertenties hebben een hoog conversie percentage (~10%)
  • Ze kunnen verschijnen op productdetailpagina's en naast organische zoekopdrachten


Waar verschijnen de Sponsord products op Amazon?
Sponsored products zijn echt moeilijk te missen op Amazon omdat ze bovenaan en in het midden van de zoekresultatenpagina te vinden zijn. Aangezien sponsord product advertenties op zoveel plaatsen verschijnen, zijn ze uiterst waardevol voor verkopers. Klanten kunnen er gewoon niet aan ontkomen.  Je kunt de advertenties herkennen aan het woordje “sponsored”.

Image

Sponsored products verschijnen ook op de product detailpagina's van de producten.

Image

Voordat we beginnen, is het belangrijk om het volgende in gedachten te houden wanneer je werkt met Sponsord products:

Sponsord products worden alleen vertoond als je de Buybox wint/bezit.

SPA’s (net als de rest van Amazon) zijn zeer concurrerend en zullen alleen verschijnen als de verkoper de Buybox bezit. Slechts één verkoper kan eigenaar zijn van de Buybox. De Buyxbox bevindt zich op de productdetailpagina en is de start van het aankoopproces. Zie onderstaand een voorbeeld van de Amazon Buybox.

Image

Hoe zet je een sponsord product advertentiecampagne op?
We schetsen hier de stappen die nodig zijn om aan de slag te gaan!

Stap 1: Navigeer naar de Campaign Manager in Amazon Seller Central en zorg ervoor dat je op het tabblad Sponsored products klikt en niet op het tabblad Sponsored brands.

Image

Stap 2: Stel je campagnenaam, budget, en duur van de campagne in. Voor campagne benaming raden we het volgende aan: Type campagne - Categorie of product naam en keyword soort en Keyword type toe te voegen, Voorbeeld; SP – WATERFLES –NB - EX

SP staat voor sponsored products, NB staat voor Non Branded keywords, EX staat voor exacte zoekwoorden. Op deze manier hou je een account gestructureerd en overzichtelijk.

Beslis of je een automatische of handmatige campagne wilt opzetten? In dat geval kiezen we voor een handmatige campagne waarbij we zelf de zoekwoorden toevoegen.

Image

Stap 3: Kies de juiste campagne bidding strategie. Wij raden aan om te kiezen voor bidding down only. In dat geval zal Amazon je cpc’s omlaag zetten indien een zoekintentie minder relevant is voor jou product(en).

Image

Stap 4: Creër een adgroup en voeg 1 of meerdere producten toe die je wilt adverteren. Let op zorg er altijd voor dat je zoekwoorden aansluiten bij de gekozen producten. Op die manier zorg je ervoor dat de Acos laag blijft omdat je zoekwoorden aansluiten bij de zoekintentie van de klant.

Image

Stap 5: De laatste stap kies je soort targetting. Hier kiezen we voor keyword targetting en voegen we vervolgens enkele keywords toe.

Image

En je bent klaar!

Weet je niet zeker waarom je voor een automatische of handmatige campagne moet kiezen? Geen probleem, wij leggen hier het verschil uit.

Het verschil tussen automatische en handmatige campagnes
Het is aan te raden om zowel handmatige als automatische campagnes te gebruiken om het beste resultaat te halen. Ze hebben allebei voor- en nadelen.

Automatische campagnes zijn zeer handig voor keyword onderzoek
Amazon target voortdurend zoekwoorden die relevant zijn voor het gekozen product. En gebruikt hierbij de productinformatie om de advertenties te richten op alle relevante zoekopdrachten. Het is hierbij niet mogelijk om zelf zoekwoorden te kiezen, Amazon zal dit volledig automatisch voor je doen. Naast keywords target Amazon ook producten die relevant zijn of gelijk zijn aan het product dat je probeert te verkopen. Zo kan je product ook worden getoond indien men op zoek is naar een product van de concurrent.

Automatische campagnes zijn zeer handig voor beginners vanwege hun eenvoudige opzet. Daarnaast wordt je ook getoond op zoekwoorden waar je waarschijnlijk zelf niet op was gekomen.

Handmatige campagnes bieden meer controle bij bid aanpassingen.
Met handmatige campagnes kun je eigen zoekwoorden instellen. Wanneer je een handmatige Sponsored Products-campagne start, heb je meer controle over de biedprijs en kun je zelf biedingen instellen om je Target ACoS (ROI) te behalen. Hoewel maximale winst en het behalen van de perfecte ACoS je einddoel is, is het opzetten van een handmatige campagne niet zo eenvoudig als een automatische campagne Verkopers bieden op ofwel broad, phrase of exacte zoekwoorden, maar bij het doen van een zoekwoord onderzoek is het erg moeilijk om te weten welke zoekwoorden het meest winstgevend zijn.

Auto en handmatige campagnes werken het beste als je ze combineert
Automatische en handmatige campagnes vormen een zeer goede opzet als je ze combineert. De reden hiervoor is dat je met de automatische campagne goed converterende zoekwoorden kunt vinden en die vervolgens kunt toevoegen aan je handmatige campagne. Om dit te doen, maak je een automatische campagne voor een product. Vervolgens wacht je tot de eerste data binnenkomen zodat je weet welke zoekwoorden winstgevend zijn. Daarna voer je ze in een handmatige campagne in met verhoogde biedingen. Je gebruikt eenvoudigweg automatische campagnes voor het verkrijgen van nieuwe zoekwoorden en handmatige campagnes voor de mogelijkheid om de biedingen per zoekwoord aan te passen.

Als dit alles al veel of te ingewikkeld voor je klinkt, kan het de moeite waard zijn om te investeren in een gespecialiseerde agency. Wij nemen het hele proces voor jouw bedrijf uit handen.

Adverteren-op-amazon.nl vereenvoudigt jouw Sponsord productcampagnes
Het zelf beheren van al deze Sponsored Product-campagnes kan tijdrovend zijn. Zeker als je het voor elk product moet doen. Dit kunnen vaak wel duizenden SKU’s zijn, afhankelijk van hoe groot je als verkoper bent!

Wij zetten de perfecte Amazon Sponsored Products strategie voor je op, zodat jouw bedrijf meer, zichtbaarheid en verkopen op Amazon realiseert.

Neem direct contact met ons op