De 10 beste Amazon product pagina optimalisaties

Het optimaliseren van je Amazon product pagina kan veel invloed hebben op je Amazon succes. Toch is het vaak een van de meest over het hoofd geziene zaken wat betreft adverteren op Amazon. Het verschil tussen een conversiepercentage van 10% en een van 20% is enorm. Het kan duizenden, zo niet honderdduizenden, euro’s aan verloren of gewonnen winst betekenen.

In dit artikel gaan we het hebben over de 10 best practices voor het optimaliseren van je Amazon product pagina.

  1. Amazon zoekwoord onderzoek: De eerste best practice optimalisatie voor je Amazon product pagina

Dit is waar je Amazon optimalisatie begint, met een goed en uitgebreid zoekwoord onderzoek. Ons doel met Amazon keyword onderzoek is tweevoudig. Het eerste doel is om veel gezochte zoekwoorden te vinden om te gebruiken in onze titel, bulletpoints, backend zoektermen, foto's, A+ content en meer. Het tweede doel is om mid- en longtail zoekwoorden te vinden die je kunt gebruiken voor je Amazon PPC campagnes. Deze longtail zoekwoorden zijn namelijk minder concurrerend en de cpc’s (kosten per klik) zijn een stuk lager. Tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn Merchant words, Helium 10, Jungle scout of Google keyword planner.

  1. Titel: De tweede best practice optimalisatie voor je Amazon product pagina

De titel is een van de belangrijkste factoren (naast je hoofd afbeelding) om iemand op je aanbieding te laten klikken. Je dient relevante zoekwoorden te gebruiken, met krachtige en uitleggende synoniemen en uit te leggen waarom klanten jouw producten zouden moeten kopen. Probeer ze te verrassen met een titel die nieuwsgierigheid wekt, hierdoor is een klant extra geneigd om te klikken.

Kijk bij het maken van een titel ook naar je belangrijkste concurrenten.

  • Hoe hebben zij hun titel opgebouwd?
  • Wat voor zoekwoorden gebruiken zij?
  • Zit op deze zoekwoorden voldoende zoekvolume?

Bij het uitzoeken van de juiste zoekwoorden hoef je niet altijd te kiezen voor de zoekwoorden met het meeste zoekvolume. Je kunt ook kiezen voor woorden met een lager zoekvolume hier zit meestal minder concurrentie op. Onthoud dat producten op Amazon worden gerangschikt aan de hand van zoekwoorden. Dit betekent dat zelfs de meeste concurrerende categorieën nog interessant kunnen zijn, zolang je maar de juiste zoekwoorden gebruikt.

Voor het Analyseren van de titel van een concurrent kun je gebruik maken van Helium 10.

Amazon zoekwoord onderzoek tool

Zie hier een voorbeeld van een goed opgebouwde titel:

https://www.amazon.co.uk/TOPLUS-TPE-Friendly-Strap-Workout-Gymnastics/dp/B07PDG5JDB/ref=sr_1_5?dchild=1&keywords=yoga+mat&qid=1603640486&sr=8-5

Laten we voordat we onze titels maken, eens kijken naar de titelvereisten van Amazon.

Titelvereisten zijn van toepassing op alle wereldwijde marktplaatsen van Amazon, of je nu gebruik maakt van FBA of van FBM. Amazon heeft vier belangrijke criteria voor producttitels:

  1. Titels mogen niet groter zijn dan 200 tekens, inclusief spaties (die afhankelijk van de categorie kunnen variëren).
  2. Ze mogen geen promotionele zinnen bevatten, zoals "gratis verzending", "100% kwaliteitsgarantie".
  3. Titels mogen geen karakters bevatten voor decoratie, zoals ~ ! * $ ? _ ~ { } # < > | * ; ^ ¬ ¦
  4. De titels moeten productidentificatie-informatie bevatten, zoals "wandelschoenen" of "paraplu".
  1. Bulletpoints: De derde best practice optimalisatie voor je Amazon product pagina
Amazon bulletpoints

Met de bulletpoints wil je een emotie opwekken en de klant het gevoel geven dat jouw product het product is wat ze moeten hebben. Denk daarom als de klant en vraag jezelf af, welke bewoordingen en uitleg zal mij ertoe zetten om dit product te kopen? Focus vooral op de voordelen van je product en niet zozeer op de kenmerken.

Er zijn een paar tricks die je kunt gebruiken om de voordelen van een bepaald product te vinden. Ten eerste kun je de reviews van een concurrent bekijken en opzoek gaan naar zeer goede beoordelingen. Ten tweede kun je al bestaande klanten vragen waarom ze jouw product hebben gekocht en niet die van jouw concurrent.

Schrijf eerst de vijf grootste sterktes op over waarom iemand jouw product zou kopen. Gebruik zoveel mogelijk zoekwoorden die uit je zoekwoord onderzoek zijn voortgekomen en maak ook gebruik van synoniemen. Bij het scrhijven van iedere bulletpoint dien je jezelf af te vragen waarom is dit belangrijk?

Meestal schrijft men de kenmerken van een product op, dit leidt niet tot enige emotie van de koper. Vraag jezelf af waarom die eigenschap belangrijk is, en dat is meestal het voordeel van het product. Als je nog emotioneler wilt worden, stel dan dezelfde vraag van “Waarom is dit belangrijk?” voor dat voordeel dat je net hebt bedacht.

Hier is een lijst van de kenmerken van onze yogamat

  • Dikte 0,6 cm
  • Gemaakt van ….
  • Kleur …
  • Afmeting…

Zoals je ziet, roepen deze niet zoveel emoties op bij de koper.  Het zijn vooral kenmerken van het product. Laten we nu de vraag stellen "Waarom is dit belangrijk?"

Hier is een lijst met voordelen van de Yoga mat:

  • Milieu vriendelijk materiaal
  • Multi functionele oefen mat, te gebruiken voor Yoga, Fitness, etc..
  • Met anti slip stof, waardoor je niet weg glijd
  • 12 maanden garantie
  • Licht en makkelijk mee te nemen door bijgeleverde draag riem

De voordelen van een product vertellen de klant wat er voor hun in zit, niet wat de kenmerken van een product zijn. 

Daarna willen we nog dieper graven en opschrijven hoe het leven eruit zal zien nadat ze ons product hebben gekocht.  Hier zijn de uiteindelijke bullet points:

ANTI SLIP - Onze gymnastiekmat voor mannen en vrouwen is voorzien van een antislipoppervlak dat bestand is tegen zweet - uitstekend geschikt voor houdingen in yoga of pilates.

SUPERIEUR COMFORT - Onze fitnessmat is voorzien van eersteklas demping om impact te absorberen en comfort onder uw voeten te creëren, zodat u uw pilates, yoga, meditatie of gymnastiekwerk kunt doen zonder uw gewrichten te beschadigen.

HOGE KWALITEIT - Geloof je ons niet? Bekijk onze beoordelingen. Als u een probleem heeft met uw mat neem dan direct contact met ons op en we zullen het zo snel mogelijk oplossen. Wij betalen extra voor materialen van hogere kwaliteit en zijn van mening dat dit de hoogste kwaliteit yoga mat op de markt is.

MOBIEL - Onze trainingsmat wordt geleverd met een gratis opgerolde draagriem, waardoor hij ideaal is voor mobiel gebruik of netjes in huis kan worden opgeborgen, klaar voor de volgende training. De mat is 183 cm lang en 60 cm breed. De dikte is 1,2 cm.

GARANTIE - Onze matten worden geleverd met een garantie van 1 jaar, eventuele problemen zullen wij direct vervangen. Voor het overige staat ons team 24 uur per dag en 7 dagen per week klaar om uw probleem op te lossen.

De officiële karaktergrens voor amazon bullet points is 1000 tekens (250 woorden). 

Andere punten die nuttig kunnen zijn, zijn onder andere de garantie die je aanbiedt, het beantwoorden van bezwaren van klanten. Denk eraan om het belangrijkste voordeel aan de top te zetten, en men te laten weten hoe het zal helpen bij het oplossen van het probleem wat ze hebben. 

  1. Foto’s: De vierde best practice optimalisatie voor je Amazon product pagina

Afbeeldingen zijn zo belangrijk omdat dit vaak het eerste is waar men naar kijkt bij het checken van een product. Zodra iemand op jou product heeft geklikt leest deze niet eerst de hele tekst, maar scant eerst of de afbeeldingen aansluiten bij de vraag. Als dat het geval is zal iemand sneller geneigd zijn om zich meer te verdiepen in het product en over gaan tot het lezen van de tekst (wat heeft dit product mij te bieden?). Vandaar dat afbeeldingen zo belangrijk zijn.

Professionele foto’s zorgen voor een betere ROI. Van de hoofd afbeelding tot aan de lifestylebeelden, investeer in een productfotograaf die de product voordelen en vooral Amazon kent. 

Op de Amazon product pagina kun je tot wel 6 foto’s laten zien. Probeer deze allemaal te benutten en zorg ervoor dat je de voordelen van het product duidelijk in je afbeeldingen zet. Hier een voorbeeld van hoe je de foto’s kunt opzetten:

Foto 1: Product foto met witte achtergrond

Foto 2: Product in gebruik (lifestyle image)

Foto 3: Toon voordelen product

Foto 4: Toon afmetingen product

Foto 5: Toon voordelen product

Foto 6: Toon product in gebruik met eventueel voordeel van product

Zie hier enkele voorbeelden van de afbeeldingen van onze yoga mat met voordelen:

https://www.amazon.co.uk/TOPLUS-TPE-Friendly-Strap-Workout-Gymnastics/dp/B07PDG5JDB/ref=sxin_9_ac_d_rm?ac_md=0-0-eW9nYSBtYXQ%3D-ac_d_rm&cv_ct_cx=yoga+mat&dchild=1&keywords=yoga+mat&pd_rd_i=B07PDG5JDB&pd_rd_r=21e2af0c-e9d4-4919-b29f-f2e38e60d729&pd_rd_w=ZUQ73&pd_rd_wg=8YY7m&pf_rd_p=0c799c14-fd2d-4652-a647-3581649b0ff7&pf_rd_r=S3FBMAGZGJPFTXGT6NWZ&psc=1&qid=1603653705&sr=1-1-fe323411-17bb-433b-b2f8-c44f2e1370d4

  1. A+ Content: De vijfde best practice optimalisatie voor je Amazon product pagina

A+ Content integreert gedetailleerde productbeschrijvingen, rijke afbeeldingen, grafieken en verhalende kopieën om klanten te helpen geïnformeerde aankoopbeslissingen te nemen.

Deze gratis premium content van fabrikanten is bedoeld om meer conversies op een detailpagina aan te sturen. Volgens Amazon kan A+ Content de verkoop gemiddeld 3 tot 10% verhogen door de consument te informeren over uw product en merk.

Naast de voordelen en functies van een product kun je ook laten zien waar jouw merk voor staat. 

Zie hier een voorbeeld van A+ voor onze Yoga mat.

https://www.amazon.co.uk/TOPLUS-TPE-Friendly-Strap-Workout-Gymnastics/dp/B07PDG5JDB/ref=sxin_9_ac_d_rm?ac_md=0-0-eW9nYSBtYXQ%3D-ac_d_rm&cv_ct_cx=yoga%2Bmat&dchild=1&keywords=yoga%2Bmat&pd_rd_i=B07PDG5JDB&pd_rd_r=21e2af0c-e9d4-4919-b29f-f2e38e60d729&pd_rd_w=ZUQ73&pd_rd_wg=8YY7m&pf_rd_p=0c799c14-fd2d-4652-a647-3581649b0ff7&pf_rd_r=S3FBMAGZGJPFTXGT6NWZ&qid=1603653705&sr=1-1-fe323411-17bb-433b-b2f8-c44f2e1370d4&th=1

  1. Backend zoektermen: De zesde best practice optimalisatie voor je Amazon product pagina
Amazon back end zoektermen

Om klanten in staat te stellen jou producten op Amazon te vinden, is het belangrijk om zoektermen te geven die ze kunnen gebruiken bij het zoeken naar wat ze willen kopen.  Amazon beperkt de lengte van de zoektermen tot minder dan 250 bytes (150 karakters).

Dit proces is vrij eenvoudig. Neem de 15 tot 20 meest relevante zoektermen. Vervolgens gebruik je de Frankenstein, Helium 10 tool om de lijst met trefwoorden samen te vatten. Dit zou je ook zelf kunnen doen. Hou er rekening mee dat dit uit zo’n 150 karakters mag bestaan.

Hier zijn de vereisten die Amazon zelf heeft voor Backend zoektermen.

  • Blijf onder de lengte limiet.
  • Neem synoniemen op.
  • Zorg ervoor dat u spellingsvarianten opneemt, geen spelfouten.
  • Neem afkortingen en alternatieve namen op.
  • U kunt alle kleine letters gebruiken.
  • Je hebt geen leestekens nodig, zoals: “;”, “:”, “-“.
  • Scheid woorden met spaties.
  • Herhaal geen woorden binnen het veld Zoektermen.
  • Neem ook uw merk of andere merknamen niet op in de zoektermen.
  • Neem geen ASIN's op in zoektermen.
  • Geen behoefte aan stopwoorden zoals "a", "an", "en" "door", "voor", "van", "de", "met"
  • Gebruik enkelvoud of meervoud, geen noodzaak voor beide.
  • Geen tijdelijke verklaringen zoals "nieuw," of "nu te koop".
  • Gebruik geen subjectieve beweringen, zoals "beste," "goedkoopste," "geweldige," enzovoort.
  • Voeg geen beledigende of aanstootgevende termen toe.
  1. Description/Beschrijving: De zevende best practice optimalisatie voor je Amazon product pagina

Ondanks dat A+ content er waarschijnlijk voor zorgt dat je description niet zichtbaar is, is het toch verstandig deze altijd te vullen. Ook hier is het weer raadzaam om de relevantste zoektermen te laten terug komen in de beschrijving. Kies hierbij voor eenvoudige regels met enters er tussen bijvoorbeeld:

</br> Yoga mat met een dikte van 0,6 cm

</br> Yoga / fitness mat, afmetingen: ….

</br> gymnasitekmat geschikt voor …

Met dit teken </br> zorg je ervoor dat alle regels netjes onder elkaar worden gezet. Hiervoor kun je ook de amazon description editor tool gebruiken.

  1. Reviews & Ratings: De achtste best practice optimalisatie voor je Amazon product pagina
Amazon Reviews &amp; Ratings

Recensies zijn het bewijs van jouw bedrijf en laten zien dat mensen jouw product kopen. Het is als een druk restaurant versus een restaurant waar niemand in zit... Naar welk restaurant ga je? Ze zijn ook belangrijk (denken we) als het gaat om het algoritme van Amazon. 

Er zijn een aantal manieren om beoordelingen op te bouwen.

Nummer één... breng geen vreselijk product op de markt. Zorg ervoor dat je een hoogwaardig, premium product hebt. 

Nummer twee is om er zeker van te zijn dat je een geweldige en geautomatiseerde e-mail campagne na stuurt na de aankoop.  Hierin vraag je om men tevreden is met de aankoop en graag een review wilt achter laten?

Indien je gebruik maakt van FBA kun je er ook voor kiezen om Amazon Vine in te zetten. Dit is een programma van Amazon waarbij Amazon jou producten verstuurd naar mensen die jou product gaan beoordelen en vervolgens een review achterlaten.

  1. Amazon optimalisatie tools: De negende best practice optimalisatie voor je Amazon product pagina

Hiervoor kun je gebruik maken van de gratis Helium 10 chrome extensie. Deze tool laat je zien hoe je ervoor staat en wat je kunt verbeteren om de maximale product pagina op te zetten.

Zie hier een voorbeeld:

https://www.amazon.co.uk/TOPLUS-TPE-Friendly-Strap-Workout-Gymnastics/dp/B07PDG5JDB/ref=sxin_9_ac_d_rm?ac_md=0-0-eW9nYSBtYXQ%3D-ac_d_rm&cv_ct_cx=yoga%2Bmat&dchild=1&keywords=yoga%2Bmat&pd_rd_i=B07PDG5JDB&pd_rd_r=21e2af0c-e9d4-4919-b29f-f2e38e60d729&pd_rd_w=ZUQ73&pd_rd_wg=8YY7m&pf_rd_p=0c799c14-fd2d-4652-a647-3581649b0ff7&pf_rd_r=S3FBMAGZGJPFTXGT6NWZ&qid=1603653705&sr=1-1-fe323411-17bb-433b-b2f8-c44f2e1370d4&th=1

Na de installatie hoef je alleen maar met je muis over het evaluatieresultaat van Helium 10 te bewegen om te zien waar je kunt verbeteren.  Het zal het aantal afbeeldingen, de afbeeldingsdimensies, de achtergrond van de hoofdafbeelding, de titel, de bulletpoints, de beschrijving, de reviews en het aantal beoordelingen evalueren en daarop een score maken. Probeer je score te verbeteren totdat je een 10 uit 10 hebt bereikt.

  1.    Stop nooit met A/B testen: De tiende best practice optimalisatie voor je Amazon product pagina
Amazon A-B Test

Nu je alles op je lijstje van boven naar beneden hebt geoptimaliseerd, is het tijd om opnieuw te beginnen. Split testing (ook wel A/B-testen of multivariate testen genoemd) is een methode om gecontroleerde experimenten uit te voeren met als doel het verbeteren van een website metric, zoals klikken, invullen van formulieren of aankopen. 

Waarom zou je een splittest uitvoeren?

Amazon advertising is een effectieve marketingtool, maar het kan ook erg duur zijn als niet alle basis elementen goed staan. Met behulp van A/B Split Testing kun je campagnes verder verbeteren en optimaliseren om betere en meer gerichte resultaten te genereren.

Split testing is zo'n essentieel onderdeel van je Amazon business dat je het altijd moet doen.  Een foto die je conversie met 5% verhoogt kan duizenden euro’s meer omzet betekenen.

Hier is wat wij aanraden als het gaat om het A/B testen van je Amazon listing:

  • Hoofd afbeelding - test verschillende hoeken of product onderdelen
  • Titel - langer vs. korter, verschillende voordelen
  • Prijs - Split test een €1 -€5 prijsstijging
  • Secundaire beelden – Voordeel 1 of voordeel 2
  • Bulletpoints

Best practices voor Amazon A/B tests:

  • Test slechts 1 ding per keer
  • Test ten minste 14 dagen
  • Hou alle data zorgvuldig bij

Bij het adverteren op Amazon kun je ook gebruik maken van A/B split testing. Denk bijvoorbeeld aan het veranderen van je sponsored brand tekst of afbeelding.

Wij realiseren ons dat het optimaliseren van je Amazon product pagina een aardige klus is. Toch is dit een van de belangrijkste zaken die goed moeten staan wil je slagen met Amazon Adverteren. Neem daarom de tijd om dit zo goed mogelijk op te zetten voordat je start met adverteren op Amazon.

Zodra je deze 10 zaken op orde hebt, zal dat je winstgevendheid met adverteren op Amazon ten goede komen. Investeer daarom voldoende tijd in deze (basis) zaken.